פריצת מחסום דם-מוח בעזרת US מונחה MRI

כותב הכתבה: עופר בן חורין, בעל ניסיון של כ-20 שנה באפליקציות, מחקרי תרופות והדרכה בתחום ה-MRI. מחבר הספר "MRI המדריך המלא- רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

המוח שלנו מוגן מפני חדירה של מרבית החלבונים בגופנו על-ידי מה שנקרא מחסום דם-מוח (blood-brain barrier). המחסום נוצר גם בעזרת אלמנט מבני, התאים בדפנות כלי הדם צמודים ומונעים מעבר מוליקולות גדולות, וגם בעזרת אלמנט כימי. הסיבה למחסום היא הגנה על המוח מפני חומרים שיכולים להזיק לו ואפשור רק לחומרים חשובים כמו גלוקוז לעבור אליו. הבעיה היא מה ניתן לעשות כאשר רוצים להחדיר תרופה מסוימת אל המוח, נניח תרופה על מנת לטפל באלצהיימר, בפרקינסון, ALS או בגידולים וגרורות במוח.

מחקר קנדי חדש ביצע ניסוי בטכנולוגיה חדשנית אשר נקראת אולטרסאונד ממוקד (טכנולוגיה של חברת InSightec הישראלית), שאפשרה חדירה בטוחה והפיכה של מחסום דם-מוח בעזרת אולטרסאונד המונחה על-ידי MRI.

במהלך הניסוי, הזריקו החוקרים בועות מיקרוסקופיות לדמם של חולי אלצהיימר, הדגימו בזמן אמת את מוחם של הנבדקים בעזרת MRI, ודרך מכשיר דמוי קסדה שלחו גלי אולטרסאונד לאיזור מסוים במוח. גלי האולטרסאונד הרטיטו את הבועות הזעירות בדמם של הנבדקים ואלו גרמו להרפיה זמנית של צמתי מחסום דם-מוח (היה ניתן לאתר חדירת הבועות למוח בעזרת סריקות MRI לאחר חומר ניגוד). בבדיקת MRI  למחרת התברר שמחסום דם-מוח נסגר בחזרה.

חשיבות שיטה זו גדולה מאוד, מאחר שכך אפשר יהיה להעניק למוח טיפול גם תוך שימוש בתרופות בריכוזים נמוכים, ולהצליח להחדיר אותן למוח לשם טיפול במחלות. כפי שהוזכר, חברת InSightec הישראלית היא החברה המייצרת את מכשיר האולטרסאונד שבו נעשה הניסוי. בקרוב יתבצעו מחקרי המשך בארצות הברית בשיטה זו.

קישור למאמר באתר Nature על הטכנולוגיה החדשה