תמונות ה-MRI הראשונות שפורסמו

כותב הכתבה: עופר בן חורין, בעל ניסיון של כ-20 שנה באפליקציות, מחקרי תרופות והדרכה בתחום ה-MRI. מחבר הספר "MRI המדריך המלא- רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

תמונות ה-MRI הראשונות התפרסמו בכתב העת Nature ב-16 למרץ 1973 על-ידי פול לוטרבור (Paul C. Lauterbur), זוכה פרס הנובל לפיזיולוגיה או רפואה לשנת 2003 . אלו היו תמונות של שפורפרת מבחן – שפורפרת בקוטר 4.2 מ"מ המכילה בתוכה שתי צינורות נימיות מלאות מים. לוטרבור קרא לטכניקת הדימות החדשה בשם zeugmatography.

 

איבר האדם הראשון שנסרק בוצע ופורסם על-ידי פיטר מנספילד (Sir Peter Mansfield). זו היתה סריקת חתך אמצעי של אצבע סטודנט המחקר שלו בשם ד"ר אנדרו מאודסלי (Dr Andrew Maudsley). התמונה הוצגה בפגישה מיוחדת של האספה למחקר רפואי בשנת 1976. מנספילד זכה בפרס נובל לפיזיולוגיה או רפואה לשנת 2003 במשותף עם פול לוטרבור.

 

 

הסריקה התוך-גופית הראשונה באדם בעזרת MRI התקיימה ב -3 ביולי 1977, בהשתתפות ריימונד דמדיאן (Raymond Damadian), לארי מינקוף (Larry Minkoff) ומייקל גולדסמית (Michael Goldsmith). היא פורסמה בנובמבר 1978 במאמר בכתב העת BJR. היא מציגה תמונה של חתך בטני, אשר בוצעה במכשיר NMR (תהודה מגנטית גרעינית). הפרסום המאוחר כנראה רומז על כך שזו לא התמונה היחידה שבוצעה ושבוצעו ניסיונות רבים להשיג תמונה איכותית שאפשר להציגה במאמר.

 

 

 

ביבליוגרפיה

 

Image Formation by Induced Local Interactions: Examples Employing Nuclear Magnetic Resonance

Medical imaging by NMR

Human whole body line-scan imaging by NMR