זיהוי מיקרו-דימומים בסריקת MRI יכולה להעיד על סיכון לדימום תוך-גולגלתי

כותב הכתבה: עופר בן חורין, בעל ניסיון של כ-20 שנה באפליקציות, מחקרי תרופות והדרכה בתחום ה-MRI. מחבר הספר "MRI המדריך המלא- רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

פרפור פרוזדורים (AFib) היא מחלה שכיחה יחסית, הגורמת לפרוזדורי הלב לפעום במהירות ובצורה בלתי מבוקרת (פרפור). פעימות מהירות ובלתי סדירות אלה של הפרוזדורים משפיעות על זרימת הדם בלב, ויוצרות דופק לא סדיר ולעיתים קוצר נשימה, חולשה, עייפות, סחרחורות ועד התעלפות (אם כי לעיתים אין תסמינים בכלל, מה שנקרא פרפור פרוזדורים אסימפטומטי). בדרך כלל פרפור פרוזדורים איננו מסוכן, אך יש לטפל בו כי הוא יכול להביא למצבים מסכני חיים, כמו התקף לב, וכמו שבץ מוחי בעקבות קריש דם, ולכן נותנים לחולים נוגדי-קרישה.

מחקר יחסית חדש, אשר פורסם במאי השנה (שנת 2018) בכתב העת Lancet, ביצע סריקות MRI בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול נוגד-קרישה לאחר אירוע מוחי או אירוע איסכמי חולף. במהלך המחקר, אספו החוקרים נתונים אודות 1,447 חולים עם פרפור פרוזדורים אשר נטלו נוגדי-קרישה והיו במעקב לאורך שנתיים (גיל ממוצע היה 79 שנים). ניתוח תוצאות המחקר העיד על כך שקיים סיכון מוגבר לדימום תוך-גולגולתי תסמיני בנוכחות עדות למיקרו-דימומים מוחיים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. המחקר גם העלה ממצא לוואי לא ברור עדיין, של שיעורי הימצאות מוגברים של סוכרת בקרב חולים עם דימום, עם הבדל שהיה מובהק סטטיסטית בהשוואה לחולים ללא עדות לדימום.

חשיבות מחקר זה בפרשנות מיקרו-דימומים כסמן הדמייתי המסייע בשיפור הסיכון לדימומים תוך-גולגולתיים תסמיניים, אשר עלולים לסכן חיים.

 

קישור למחקר עצמו- אתר כתב העת Lancet

על פרפור פרוזדורים- אתר המרכז הרפואי ע"ש סוראסקי

כתיבת תגובה