סריקת MRI שד מקוצרת כבדיקת סקר

כותב הכתבה: עופר בן חורין, בעל ניסיון של כ-20 שנה באפליקציות, מחקרי תרופות והדרכה בתחום ה-MRI. מחבר הספר "MRI המדריך המלא- רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

כנס ה-RNSA (Radiological Society of North America) הוא כנס רדיולוגים מהמובילים בעולם בו מוצגים החידושים האחרונים בתחום הרדיולוגיה. השנה הוא נערך בין תאריכים 26 לנובמבר ל-1 לדצמבר בעיר שיקאגו במדינת אילינוי שבארצות הברית. בכנס השנה הועלו תוצאות מחקר חדש בעזרת MRI אשר עשויות להביא לשיפור דרמטי באבחנת סרטן שד.

עד היום בדיקת הסקר כללה בדיקת ממוגרפיה. בדיקת ממוגרפיה, בדיקה המבוססת על קרינת רנטגן, מצליחה לאתר גידולים הגדלים לאט, אך פחות גידולים שגדלים מהר. בשל כך הציגו החוקרים מחקר שבו נעשה MRI מקוצר כבדיקת סקירה ל-1,450 נשים עם רקמת שד צפופה. בדיקת MRI שד טיפוסית (MRM) אורכת מעל חצי שעה ומספקת מאות תמונות, בעוד בדיקת MRI מקוצרת אורכת כשלוש דקות ובה נרכשת תמונה לפני חומר ניגוד ותמונה לאחר חומר ניגוד. זמן האבחון של סריקה שכזו על-ידי הרדיולוג גם הוא מהיר מאוד.

כיום, הכיוון המחקרי הוא לאתר גידולים בשלבים מוקדמים ככל האפשר. MRI שד, גם כאשר הוא מקוצר, הינו הבדיקה הטובה ביותר לזיהוי סרטן השד (כיום ישנם מעל 15 פרסומים מחקריים אשר מאשרים זאת)- אם כי עדיין מדובר בבדיקה עם עלות גבוהה למערכת הבריאות.

 

לידיעה מתוך כנס ה-RNSA

על כנס ה- RNSA של שנת 2017 וידיעות נוספות מהכנס