סריקת MRI עם DTI יכולה לחזות אלצהיימר- מתוך כנס RSNA 2018

כותב הכתבה: עופר בן חורין, בעל ניסיון של כ-20 שנה באפליקציות, מחקרי תרופות והדרכה בתחום ה-MRI. מחבר הספר "MRI המדריך המלא- רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

כנס RSNA – Radiological Society of North America הינו אחד מכנסי הרדיולוגים הגדולים בעולם אשר נערך בשיקגו שבארצות הברית והסתיים ממש לפני מספר ימים. אחד מהמחקרים שהוצגו בכנס הדגים יכולת חיזוי בסבירות גבוהה יחסית של מחלת האלצהיימר על-ידי MRI מוח שמתבצע עם DTI -Diffusion Tensor Imaging.

טכניקת ה-DTI פותחה בארצות הברית והיא משמשת לדימות מסילות העצבים במוח. זו בעצם סוג של בדיקת דיפוזיה אשר מודדת את תנועת מולקולות המים במסילות השונות. במסילות מולקולות המים יכולות לנוע מהר לאורך המסילה, אך מוגבלות בתנועתן לרוחב המסילה. ההבדל בין שתי תנועות אלו מאפשר למפות בצורה טובה את מסילות המוח וליצור תמונות תלת-ממדיות שלהן. אחד המדדים של הדיפוזיה הזו נקרא  FA (Fractionated Anisotropy), ערך סקאלרי בין אפס לאחד ומהמחקר שנעשה עולה שהדיוק לניבוי על סמך מדד זה לחיזוי אלצהיימר הינו 89%.

במחקר, אשר נערך על-ידי חוקרים ממכון מלינקרודט לרדיולוגיה באוניברסיטת וושינגטון (Mallinckrodt Institute of Radiology at Washington University), השתתפו 61 חולים (ממוצע גילאי של 74 שנה) שעברו בדיקת MRI עם DTI והממצאים הראו שאלו שאובחנו עם מדד FA נמוך יותר, מה שמעיד על נזק למסילות החומר הלבן באזור הפרונטאלי של המוח, פיתחו אלצהיימר בדיוק של 89%. מדובר בדיוק גבוה יותר ממדד מיני מנטל לניבוי מחלת אלצהיימר (דיוק של 78%) או הדיוק של גנוטיפ APOE4 (דיוק של 71%). מחקר נוסף שכלל 40 חולים מהמדגם המקורי אף הגיע לדיוק של 95%.

מחקרים אלו מעמידים את סריקת ה-MRI-DTI כבעלת סיכוי טוב להפוך לבדיקת סקר אצל צעירים בעלי סיכון משפחתי לחלות באלצהיימר על מנת לזהות כמותית ממצאים חריגים בחומר הלבן. דבר זה יכול לסייע לרופאים להמליץ על שינוי אורחות חיים במטרה למנוע את ההידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי או לטפל בתרופות מתאימות על מנת לדחות את מחלת האלצהיימר.

 

  • מידע נוסף אודות בדיקת DTI והשימושים שלה אפשר למצוא בספר "MRI המדריך המלא-רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

 

הידיעה על המחקר- אתר medpagetoday

כנס RSNA  2018